” Fast Fashion”; the good, the bad and the ugly?

  • Posted on november 6, 2015
  • by Hildemieke

Ik krijg vaak de vraag wat ik vind van de grote kleding ketens die zogenaamde “Fast Fashion” vertegenwoordigen. Mensen, die mij niet zo goed kennen, gaan er vaak vanuit dat ik een enorme haat tegen de Primark, H&M, Zara en soortgelijke winkelketens zou hebben.

Het is niet zo gemakkelijk om kledingbedrijven die niet duurzaam zijn te herkennen. Hadden ze maar een groot uithangboord met: good, bad of ugly!

Het is per definitie niet zo dat goedkope producten gemaakt zijn onder barre omstandigheden en helaas werkt het andersom ook niet zo dat er geen leed is rondom dure kledingstukken.

Ik heb zelf een aantal jaar in het ontwerpteam van Zeeman gewerkt (jaaa… er werken echt ontwerpers bij Zeeman…(mag ik even met mijn ogen rollen…)) Ik heb mij in die periode nooit zo bemoeid met de productie kant van de kleding, ik kan je dus ook niet vertellen hoe de werkomstandigheden in alle fabrieken zijn. De beelden die ik in die tijd van de fabrieken heb gezien, vond ik niet shockerend. Maar ik denk dat als er dingen in “slechte” fabrieken geproduceerd werden, dan waren dat waarschijnlijk niet de fabrieken waren waar mijn inkoopcollega’s mochten komen kijken. Het is erg lastig om als groot (westers) bedrijf controle te houden op wat er in het Verre Oosten gebeurt. Vaak worden dingen uit besteed aan andere fabrieken, zonder dat je er ooit achter komt.

Wat ik wel weet is dat de grote prijsvechters zo goedkoop zijn omdat ze ten eerste de aantallen hebben om de prijs laag te houden, daarnaast worden veel dingen geproduceerd op momenten dat het minder druk is in de fabrieken.

Wij werkten als ontwerpers een jaar tot anderhalf jaar vooruit, zodat er tijd genoeg was om de boel te produceren. Over de kwaliteit van de gebruikte materialen word ook niet moeilijk gedaan. Waar merkkleding vaak hoge eisen stelt en er dus veel wastesten en materiaal rapporten gemaakt worden, gaat het er bij de prijsvechters vaak alleen om of het er een beetje OK uit ziet. Dus dat scheelt ook behoorlijk op de prijs. Ook is het zo als een fabriek een contract aangaat met een groot bedrijf, het betekent dat ze voorlopig geen nieuwe klanten hoeven te zoeken. Daarnaast bezitten een hoop prijsvechters hun eigen winkels (of hebben ze een franchise concept), daardoor hebben ze geen kosten om hun producten kwijt te raken aan de retailers en hoeven ze alleen te focussen op naamsbekendheid bij de consument. Ook kunnen ze daardoor sneller schakelen tussen het produceren en het moment waarop dingen in de winkel hangen.

Het is dus per definitie niet zo dat deze prijsvechters hun handel vuil maken aan mensonterende omstandigheden in de fabrieken.

H&M heeft bijvoorbeeld een team van 100 man die zich bezig houdt met hoe ze duurzamer kunnen worden. Een aantal keer per jaar brengen ze zelfs special de H&M Conscious collectie uit met voor hun zo duurzaam mogelijke producten. Daarnaast heeft H&M samen met Ikea, Nike en Levi’s het “Better Cotton Innovative” op gezet. Deze organisatie traint boeren in het verbouwen van biologisch geteeld katoen. In 2020 wil H&M al hun katoenen producten via deze boeren laten maken.

Ik ben altijd een groot fan van H&M geweest en ik vind dit persoonlijk een goed begin. Maar het is jammer dat ze vrij langzaam gaan in hun ontwikkeling. Ik weet dat het een grote logge organisatie is, maar het voelt een beetje alsof ze over de rug van anderen op dit moment nog even een oogje toeknijpen, totdat ze zelf een oplossing hebben gecreëerd.

Om nog even terug te komen op de vraag of ik (en wij allemaal) een hekel zouden moeten hebben aan de goedkope winkelketens. Op zich is er niet veel mis mee als we zouden weten hoe de productie omstandigheden zijn. Op de verschillende websites hebben ze allemaal braaf een kopje over duurzaamheid. Helaas gebruiken ze geen officiële certificaten, zoals het de Fairwear foundation, GOTS certificaat of het fairtrade merk. Dus het is hun woord dat je zou kunnen geloven…

Wat ik jammer vind is dat dit soort bedrijven” Fast Fashion” stimuleert door de lage prijzen die ze weten te plakken op hun producten, waardoor kleding een wegwerp product word.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om te geloven dat je een katoenen jurkje kunt verkopen voor €5,- en dat iedereen betrokken in het proces dan een eerlijk loon heeft gehad. Van de 5 euro gaat 21% naar de belastingdienst dus dan hou je €3,95 over. Meestal is de marge die winkels berekenen zo’n 50 tot 60%, dit ligt waarschijnlijk lager voor de prijsvechter omdat ze eigen winkels hebben, maar het is niet waarschijnlijk dat dit onder de 30% zit. De kosten van het winkelpand en het personeel moet toch ook ergens van betaald worden. Wat zou neerkomen op de prijs voor €2,76- nog wat verzendkosten, opslagkosten e.d. is de prijs die er voor het jurkje betaald word €2,50,- Als je bedenkt dat voor zo’n product de volgende mensen waarschijnlijk zijn nodig geweest; een boer die katoen op zijn land laat groeien, katoen plukkers, een weverij die de rauwe katoen eerst omzet naar draden, die waarschijnlijk verft en vervolgens een stof weeft, vervolgens moet die stof naar een andere fabriek (meestal een paar 1000km verderop) vervoerd worden daar worden patroondelen uit de stof geknipt , fournituren (knoopjes, ritsen, elastiek enzo.) verzameld en word het jurkje in elkaar gezet. Dan word het jurkje waarschijnlijk naar de andere kant van de wereld verstuurd naar het distributie centrum waar het jurkje op een hanger gedaan word en er een prijskaartje aan komt te hangen, daarvandaan naar de juiste winkel gestuurd, waar het jurkje in de winkel gehangen word. En dat alles voor €2,50! Wat is jouw uurloon?

  

Katoenveld                                                                                                       Moderne Weverij

Op de website “rank a brand” kun je een overzicht zien hoe merken en ketens hun verantwoording nemen, door middel van een ranking. http://rankabrand.nl/mode-kleding-schoenen . Op deze site kun je exact zien waarom bedrijven deze beoordeling heeft gekregen; heeft het te maken met CO2 uitstoot of gaat het om de werkomstandigheden? Het is opvallend dat de grotere winkelketens het vaak beter doen dan de merken.

Ik vind dat ieder voor zich moet bepalen wat ze van dit soort bedrijven vinden en of ze het willen stimuleren door hier hun producten te kopen. Persoonlijk probeer ik voor mijn spullen bedrijven te selecteren die wel gebruik maakt van gecertificeerde producten, al moet ik eerlijk toegeven dat ik het soms ook lastig vind omdat die producten niet overal breed verkrijgbaar zijn en het vaak een stuk duurder zijn.

Probeer jezelf goed te laten informeren via de website van deze bedrijven, verpakkingen en de media en vorm je eigen mening en handel daarnaar. Helaas bestaan er geen labels die je vertellen dat een product onder slechte werkomstandigheden gemaakt is, je kunt er alleen vanuit gaan dat producten met een certificaat gemaakt zijn onder eerlijke omstandigheden.

Shoppen is leuk, daar hoeven we ook niet mee te stoppen! Maar shop vanuit je hart en zorg dat je je er goed bij voelt!

Lees de volgende blogpost:

Talent heeft geen Leeftijd

Lees de vorige blogpost:

ChillFish Design Bamboe

 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg een welkoms cadeautje!

Wekelijks krijg je een exclusief kijkje achter de schermen en ontvang je unieke kortingscodes.
Aanmelden

Wat zeggen onze klanten?

Klanten beoordelen ChillFish Design gemiddeld met Klantenbeoordeling 9.4 9.4   

 

Elly, Amsterdam

Klantenbeoordeling 10 10

Pluspunten
Snelle, heldere en vriendelijke afhandeling van mijn bestelling met een persoonlijke 'touch'. Erg leuk om een kaartje bij het pakket te ontvangen.
Het t-shirt is van bamboe, dat zit heerlijk!

Verbeterpunten
In de mail met daarin de link naar dit formulier staat een taalfout. "verteld jouw mening". Vertelt hoort hier met een 't'.

Marieke, Numansdorp

Klantenbeoordeling 10 10

Pluspunten
Snelle levering, direct contact met de ontwerper van de shirts en het pakket is ook nog eens heel erg leuk ingepakt als het bezorgd wordt. De shirts blijven na veel dragen en wassen als nieuw! De bamboe shirts zijn mijn favoriet, ze zitten erg comfortabel en zijn erg zacht!

Verbeterpunten
Ik kan geen verbeterpunten noemen.

Kijk voor meer Klantbeoordelingen op:

 

 

Geen verzendkosten bij verzending binnen Nederland

Bij bestelling boven €60,- een ChillFish Design tas t.w.v. €19,95 cadeau!  

Betaal veilig met Ideal, Bancontact, Paypal of Creditcard   

Verzending binnen 5 werkdagen   

Betalen bij afhalen ook mogelijk   

Ruilen binnen 14 dagen na ontvangst    

Unieke ontwerpen in mooie kwaliteit  

Geproduceerd met respect voor mens en natuur

© 2016 - 2017 ChillFish Design | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.