#Whomademyclothes?

  • Posted on April, 26, 2017
  • Geschatte leestijd: 6 minuten
  • by Hildemieke

Misschien heb je deze hashtag voorbij zien komen, heb je de flyer zien hangen of heb je er tijdens een tv programma over gehoord. Maar waar slaat het op en wie stelt deze vraag?

Deze hashtag is in het leven geroepen door een organisatie die zichzelf “Fashion Revolution”noemt. Deze organisatie is sinds de ramp bij Rana Plaza in Bangladesh 4 jaar geleden bezig om merken tot hun verantwoording te roepen en om via deze weg een dergelijke ramp in de toekomst te voorkomen.

Wat was er ook al weer gebeurd bij Rana Plaza?

Rana Plaza was een hele grote kleding fabriek van 8 verdiepingen in Bangladesh. Door slecht onderhoud aan het gebouw en gebrek aan veiligheidsregels stortte de fabriek op 24 april 2013 in terwijl daar zo’n 5000 mensen aan het werk waren. Meer dan 1000 mensen overleefde dit drama niet en nog eens 2000 liepen ernstige verwondingen op. Bangladesh is een arm land waar zo’n 80% van de bevolking in de kledingindustrie werkt.

Gelijk na het ongeluk kwam er een spel levend Cluedo opgang. Wie is verantwoordelijk? Was het de eigenaar van de fabriek? Had hij te veel bezuinigd op het onderhoud van het pand? Of was de schuld van de opdrachtgevers? Die door extreme prijsafspraken ervoor gezorgd hadden dat de eigenaar niet anders kon dan beknibbelen op alles wat geld kost. Wie zijn deze opdrachtgevers? Hierover was ook weinig bekend. Er is uiteindelijk tussen het puin gezocht en er zijn labels van ongeveer 30 grote merken gevonden. De meeste merken zeggen dat ze zelf ook geen idee hadden dat ze in deze fabriek geproduceerd werden. Dit klinkt gek, maar dit soort merken bestellen in gigantische aantallen en moeten snel geproduceerd worden. Dat is haast onmogelijk in 1 fabriek, dus een gedeelte van de productie word vaak uitbesteed aan andere fabrieken. Of is het de schuld van de Bengaalse overheid? Wat zijn de regels, worden fabrieken gecontroleerd op de handhaving en mensenrechten.

Rana Plaza was een van de vele grote kleding ateliers in het “Verre Oosten”.

Het zal ook geen uitzondering geweest zijn qua slechte staat van het gebouw. Gelukkig is het, zover wij weten, de enige grote ramp die er gebeurd is.

Sinds dit ongeluk zijn er veel onderzoeken op gestart en zijn er bepaalde bevindingen geconstateerd. De Europese Unie is bijvoorbeeld bezig met de Bengaalse overheid om voor de fabrieken regels op te stellen, zodat de werknemers een veilige en prettige werkplek hebben.

De Bengaalse overheid doet erg hun best om te voldoen aan de wensen van de Europese Unie omdat een groot deel van de economie van dat land draait op de export van kleding.

Maar er zijn natuurlijk ook veel cultuurverschillen waar tegenaan gelopen word. De EU wil namelijk graag dat werknemers in een fabriek het recht krijgen om lid te zijn van een vakbond. Helaas ziet de Bengaalse overheid dit soort vakbonden als oproerkraaiers en belanden mensen die nu lid worden van een vakbond vaak in de gevangenis.

Daarnaast is er het touwgetrek van “wie gaat deze nieuwe ontwikkelingen betalen? Het kost namelijk geld om; gebouwen te onderhouden, mensen minder uur te laten werken en hulpmiddelen te geven als ze met gevaarlijke machines en materialen werken.

In de mode industrie draait het helaas achter de schermen vaak nog steeds om geld.

Het is sneu om te horen dat er fabrieken zijn die hun best doen om te veranderen, maar dat de westerse modebedrijven of nog steeds de prijs proberen te drukken of dat ze opzoek gaan naar andere fabrieken die nog wel voor een extreem lage prijs willen produceren.

Om dit soort acties beter aan het licht te krijgen zijn er diverse organisaties bezig om kledingbedrijven te overtuigen om transparant zaken te doen.

Als je niks te verbergen hebt, kun je het net zo goed vertellen, toch?

Fashion Revolution heeft afgelopen week hun transparantie rapport gepresenteerd. Ze hebben aan de 100 grootste merken gevraagd wat hun bedrijfsbeleid was en of ze transparantie wilden geven. Maar 48 bedrijven waren bereid informatie te geven.

Deze bedrijven zijn beoordeeld op de volgende punten:

  • Beleid en afspraken. Wat zijn de algemene afspraken met de fabrieken over biologisch en sociale verantwoording?
  • Verantwoordelijkheid. Wie binnen de organisatie is verantwoordelijk voor de productie afspraken?
  • Traceerbaarheid. Is het merk open over waar en door wie geproduceerd word?
  • Problemen zien en oplossen. Hoe betrokken is het bedrijf met de fabrieken?
  • Problemen aan het licht brengen en bemiddelen. Wat doet het merk voor de werknemers in de fabrieken?

De bedrijven met de hoogste scores qua duurzaamheid haalde 49 van de 250 punten. Dus geen één bedrijf (van deze grote ketens) heeft het ook maar goed voor elkaar!

Maar waarom is het zo lastig voor bedrijven om transparantie over de productie te geven? Dit zijn een aantal reden:

  • Prijsafspraken met fabrieken zijn jaren lang groot geheim geweest. Want in de kledingindustrie draait het helaas allemaal om prijs, dus als jij verteld waar je die mooie goedkope T-shirts hebt laten produceren, gaan alle concurrenten ook naar die leverancier voor diezelfde goedkope T-shirts en is er minder tijd voor jou en word de prijs waarschijnlijk op gedreven.
  • Ze weten het niet exact waar hun spullen vandaan komen; omdat de productie van kleding aan de andere kant van de wereld gebeurd is er erg weinig zicht op.
  • Bang voor wat er aan het licht komt als ze wel op onderzoek uit gaan.

De Fashion Revolution probeert ook via een andere weg transparantie van kledingmerken te vragen door de consument in te zetten. Vandaar dat ze deze week actie voeren met #whomademyclothes?

Hoe werkt #whomademyclothes?

Maak een foto van een kledingstuk binnenste buiten (het label aan de binnenkant zichtbaar) waarvan jij wilt weten door wie het gemaakt is. Plaats deze vervolgens op social media @het bedrijf waar je het gekocht hebt (bv @hmnetherlands) met #whomademyclothes? En nu afwachten wat er gebeurd. Op die manier vraag jij transparantie van het bedrijf door vragen te stellen.

Een ding is zeker zo’n grote ramp als 4 jaar geleden mag nooit meer gebeuren! Het is de verantwoording van de kledingindustrie, de betrokken overheden en de consument om een verschil te maken. Dus stel vragen en eis transparantie, alleen op die wijze kunnen we toekomstige rampen voorkomen!

#whomademyclothes?

Lees de volgende blogpost:

Duurzame mode voor een klein budget - deel 1

 

Lees de vorige blogpost:

Weg met de Geitenwollensokken!

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg een welkoms cadeautje!

Wekelijks krijg je een exclusief kijkje achter de schermen en ontvang je unieke kortingscodes.
Aanmelden

Wat zeggen onze klanten?

Klanten beoordelen ChillFish Design gemiddeld met Klantenbeoordeling 9.4 9.4   

 

Elly, Amsterdam

Klantenbeoordeling 10 10

Pluspunten
Snelle, heldere en vriendelijke afhandeling van mijn bestelling met een persoonlijke 'touch'. Erg leuk om een kaartje bij het pakket te ontvangen.
Het t-shirt is van bamboe, dat zit heerlijk!

Verbeterpunten
In de mail met daarin de link naar dit formulier staat een taalfout. "verteld jouw mening". Vertelt hoort hier met een 't'.

Marieke, Numansdorp

Klantenbeoordeling 10 10

Pluspunten
Snelle levering, direct contact met de ontwerper van de shirts en het pakket is ook nog eens heel erg leuk ingepakt als het bezorgd wordt. De shirts blijven na veel dragen en wassen als nieuw! De bamboe shirts zijn mijn favoriet, ze zitten erg comfortabel en zijn erg zacht!

Verbeterpunten
Ik kan geen verbeterpunten noemen.

Kijk voor meer Klantbeoordelingen op:

 

 

Geen verzendkosten bij verzending binnen Nederland

Bij bestelling boven €60,- een ChillFish Design tas t.w.v. €19,95 cadeau!  

Betaal veilig met Ideal, Bancontact, Paypal of Creditcard   

Verzending binnen 5 werkdagen   

Betalen bij afhalen ook mogelijk   

Ruilen binnen 14 dagen na ontvangst    

Unieke ontwerpen in mooie kwaliteit  

Geproduceerd met respect voor mens en natuur

© 2016 - 2017 ChillFish Design | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.